Sosiaalisesti kestävä ammatillinen koulutus

Hankkeen tavoitteena on moninaisuusosaamisen lisäämisen myötä kehittää henkilöstön osaamista, rakentaa mukaan ottavia yhteisöjä ja tukea opiskelijoiden mielen hyvinvointia. Tavoitteena on tukea myös opiskelijoiden resilienssiä ja luottamusta yhteisöön.

Oppilaitoksen henkilöstön osaamista kehitetään moninaisuuden ymmärtämisen, mukaan ottavan yhteisön ja yhdenvertaisuuden edistämisen teemoissa. Moninaisuusosaamisen vahvistaminen parantaa valmiuksia tunnistaa mielen hyvinvoinnin haasteita opiskelijoiden keskuudessa. Tilannekuvaa moninaisuusosaamisesta ja mielen hyvinvoinnista kartoitetaan opiskelijakyselyillä hankkeen kansanopistoissa, joista koostetaan yhteenveto. Jatkotoimenpiteenä koulutuksesta pilotoidaan turvallisemman tilan periaatteita yhteistyössä opiskelijoiden kanssa. Turvallisemman tilan periaatteet ja yhdessä sovitut käytännöt puuttumiseen toimivat ennaltaehkäisevinä toimenpiteinä kiusaamisen, häirinnän, syrjinnän ja väkivallan ehkäisyyn, häiriökäyttäytymisen vähentämiseen sekä koskemattomuuden varmistamiseen. Tilannekuvan kautta kehitetään opettajien pedagogisen ja konsultoivan työotteen toimintamalleja opiskeluhuollon toimijoiden kanssa, niin että se vastaa tilannekuvasta esiin noussutta tarvetta.

Hankkeessa räätälöidään koulutusta mielen hyvinvoinnin tunnistamiseen, opiskelumotivaation tukemiseen, erityisen tuen tarpeen huomioimiseen asuntolaympäristössä.

Hankkeessa kehitetään toimintamalleja luonnon ja muun fyysisen ympäristön hyödyntämisessä opiskelijan kokonaisturvallisuuden lisäämiseksi. Tässä hyödynnetään elämysten kautta oppimista, joka osaltaan lisää yhdessä elämisen taitoa, resilienssiä ja yhteisön toimivuutta. Hankkeessa rakennetaan nuoren elämän selviytymiskäsikirja.

Hankkeessa tuotetut toimintamallit

Suomen Nuoriso-opistossa tuotettiin osana hanketta Hyvinvoivan opiskelijan käsikirja – käytännön ohjeita ammatillisen koulutuksen opiskeluarkeen.

Hyvinvoivan opiskelijan käsikirja on suunnattu niin toisen asteen ammatillisen koulutuksen opiskelijoille kuin oppilaitosten henkilökunnille. Tässä käsikirjassa annetaan työkaluja opiskelijan hyvinvoinnin tukemiseen toisen asteen oppilaitoksen näkökulmasta osana yhteisöllistä opiskeluhuoltoa. Teemoja on nostettu Mielenterveyden kädestä, joka on Mieli ry:n tekemä menetelmä hyvinvoinnin tukemiseen. Monet esimerkeistä ja ehdotuksista nousevat Suomen Nuoriso-opiston toimintamalleista ja -tavoista, jotka ovat kirjoittajille tuttuja oman työn myötä.

Luontolähtöiset menetelmät yhteisöllisen opiskeluhuollon tukena käsikirja tarkoitettu toisen asteen oppilaitosten yhteisöllisen opiskeluhuollon tueksi. Käsikirjan osana on kehitetty mallia fyysisen ympäristön mahdollisuuksista kokonaisturvallisuuden lisäämiseksi. Luonto ja toiminta yleensä ulkona valikoituivat tässä kokonaisturvallisuuden lisäämisen menetelmäksi. Materiaalia voi hyödyntää yhteisöllisessä opiskeluhuollossa.

Koko hankkeen toimintakäsikirjaan pääset tutustumaan täältä:

Kansanopistojen sosiaalisesti kestävä ammatillinen koulutus.